Nevěřili, že můj eshop bude prosperovat v recesi, ale já to dokázal
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Podnikání v době hospodářské recese je výzva. A já mám výzvy rád. Jmenuji se Petr Novák a vlastním eshop se sportovním oblečením. Asi Vám nemusím vysvětlovat, že v mém oboru je velká konkurence. V dnešní době spousta lidí, co našetří peníze, zkouší rozjet vlastní eshop. Ať už hledáte cokoliv, vždycky najdete několik obchodů. Někdy i desítky. A to je můj případ. Jak jsem se s tím vypořádal?
Jak zastínit konkurenci?
Marketing. Určitě Vás napadne to samé. Jasně, investovat víc do reklamy. Teď, když je recese, je příležitost dohnat konkurenci. V ideálním případě růst natolik, že se stanu jedničkou ve svém oboru. A to se pak propaguje samo. Protože když jste v něčem první, nejlepší, největší… reklama se dělá snadno. A lidé u Vás začnou nakupovat.
Jaký marketing je však nejefektivnější?
Rozhodl jsem se investovat do optimalizace pro vyhledávače. Přečetl jsem si pár stránek na internetu, abych trochu pochopil, o co se vlastně jedná. Budu k Vám upřímný. Je to těžké čtení. Rozumím obchodu. Nejsem ajťák. A všechny ty odborné termíny na mě zkrátka byly moc. Alespoň ze začátku. Když jsem se s tématem blíže seznámil, začal jsem věřit, že optimalizace pro vyhledávače je nejlepší marketingová investice. Doporučuji si přečíst hlavně ty světové, kde vám radí odborník. Proč?
Proč se vyplatí investovat do optimalizace pro vyhledávače?
Mám eshop pro ženy, kde je všeobecně velká tlačenice o dobré pozice na Google. Hodně jsem tedy zvažoval jestli je to dlouhodobě výnosná investice. Teď do toho dáte peníze. Investice se Vám vrátí z pravidla do několika měsíců. A výsledný efekt nezmizí ze dne na den. Může trvat někdy i roky. Pokud to uděláte správně. A já Vám poradím, jak to správně udělat.
Není to nic složitého!
Nemusíte ani číst ty stránky, co jsem četl já. Každý týden mi volá minimálně jeden marketingový konzultant nebo agentura a nabízí mi tyhle služby. Chtěl jsem zkrátka vědět, jak s nimi jednat, abych neudělal chybu nebo nezaplatil za kampaně, které nebudou fungovat. Během studia jsem zjistil, že můžete mít na stránkách eshopu sebelepší obsah, ale pokud nemáte zpětné odkazy, tak je Vám to k ničemu. Jak je to možné?
To nejdůležitější, co musíte vědět
Vyhledávače používají zpětné odkazy jako „signály“, které ovlivňují, kolik lidí najde Váš eshop. Takže i návštěvnost, kterou získáte z vyhledávačů. A tím pádem i počet zákazníků. Mým cílem se tedy okamžitě stalo, získat co nejvíc zpětných odkazů. Poptal jsem pár firem, které se specializují na budování zpětných odkazů a počkal si na jejich nabídky. A pak jsem málem dostal infarkt.
Cesta, kterou jsem se nevydal, protože by mě zruinovala
Cenově se to pohybovalo od 50 tisíc, ale většinou to byly nabídky za stovky tisíc korun. Je fakt, že některé ty firmy měly velmi dobré reference, ale rozhodně jsem nebyl připraven utratit celou svou finanční rezervu. A tak jsem hledal cenově dostupnější řešení. Nenašel jsem však nic, co by mě přesvědčilo, že budu své peníze investovat rozumně a hlavně – že se mi nejen vrátí vložené peníze, ale že i něco vydělám. Už jsem to chtěl vzdát, když se konečně objevilo řešení.
Řešení, co jsem objevil, bylo cenově dostupnější
PR články. Placená obsahová inzerce. I v dnešní době je to stále oblíbené řešení jak budovat zpětné odkazy. Napíšete článek a umístíte ho na obsahový web. A když je článek dobře napsán, tak neslouží jen jako odkaz, ale získáte z něj i nové zákazníky. A tak jsem poptal služby copywritera, který mi připravil několik různých článků o mých produktech. Dokonce mi i poradil, kde najít obsahové weby, na které bych mohl PR články umístit.
Moje zkušenost s nákupem zpětných odkazů
Objednal jsem si 400 článků pro umístění zpětných odkazů. Už po 6 měsících jsem zaznamenal viditelné zlepšení. Z vyhledávačů začalo chodit více lidí na můj eshop. A nakupovali. Teď je to přibližně rok, článků bylo publikováno zatím 200. Nejenže se mi vrátila investice, dokonce jsem i něco vydělal.
Všem jsem dokázal, že i v recesi se může dařit
Mí přátelé a rodina mi rozmlouvali investovat do podnikání. Vlastně všichni kolem mluvili o tom, jak je nebezpečné investovat v době ekonomické nejistoty. Neposlouchal jsem je. V hlavě jsem měl jen citáty světově známých investorů a podnikatelů. Všichni radili to samé. Investujte v době recese. Vzal jsem to jako výzvu. A rozhodně toho nelituji.